Socialt ansvar
Att vara en stor sportkedja idag innebär ett stort ansvar. Vi måste säkerställa att våra produkter är tillverkade med respekt för mänskliga rättigheter under bra arbetsförhållanden, och att vårt avtryck på miljön blir så litet som möjligt. Eftersom vi är ett sportföretag med missionen att hjälpa världen att bli mer aktiv har vi också ett ansvar för att investera i initiativ och projekt som inspirerar människor att leva en aktiv och hälsosam livsstil
re:activate
Kasta inte bort sport. Vi tar emot alla produkter, utslitna som trasiga som skavda, och ser till att de skickas för återvinning eller återanvändning. En liten insats ifrån dig kan bli en avgörande passning för någon som verkligen behöver det.
Vi tycker att rörelse och aktivitet är en mänsklig rättighet, oavsett var i världen man bor eller hur den ekonomiska och sociala situationen ser ut. Därför vill vi bidra till en mer aktiv, hållbar och rättvis värld.
Med Re:activate kan vi tillsammans med dig som kund, ge gamla produkter ett nytt liv och nyttja de resurser som redan finns genom att återanvända och återvinna använda sportprodukter. På så sätt kan du ge någon annan möjlighet till ett bättre liv samtidigt som du hjälper till att spara jordens resurser genom att ta tillvara på livslängden på redan tillverkade produkter.
Konceptet är enkelt, du lämnar bara in de sportprodukter du inte längre har användning för i Human Bridges insamlingslådor som du hittar i alla Stadiums butiker.
Stadium och Human Bridge har under många år haft ett givande samarbete och i tidigare projekt har över 150 000 jackor, sneakers och fotbollsskor samlats in i våra butiker av Human Bridge, för att delas ut till behövande i länder som Rumänien, Irak, Syrien och Sydafrika.
Human Bridge är en samverkan mellan Läkarmissionen och Erikshjälpen och genomför årligen projektinsatser i form av leveranser av materialbistånd till ett trettiotal länder. De flesta av dessa ligger i Afrika eller Östeuropa men även destinationer i Asien och Sydamerika finns med på mottagarlistan.Stadium Sports Camp
På Stadium tycker vi det är viktigt att barn och unga rör på sig och samtidigt har kul. Därför startade vi 1995 Stadium Sports Camp, ett sommarläger för barn och unga i Norrköping och i Halmstad. Stadium Sports Camp har genom åren vuxit sig till att bli Sveriges största sportläger, vilket vi är otroligt stolta över.
Sommaren 2017 slog vi deltagarrekord då över 7900 sportsugna barn och ungdomar deltog i två städer i Sverige. Över 450 av dessa var stipendiater, barn och unga som av sociala eller ekonomiska skäl inte annars haft möjlighet att delta på lägret. Dessutom har Stadium Sports Camp två särskilda daggrupp i samarbete med organisationen Min Stora Dag där sjuka barn från Östergötland och Hallands olika sjukhus deltar. Vi har grupper för ungdomar med funktionsnedsättningar, downs syndrom, autism och liknande på vårt dagläger, som får en fantastisk upplevelse. Sedan 2013 arrangerar vi även tillsammans med paralympiern Jonas Jakobsson en grupp för ungdomar med rörelsehinder. Vi vill att alla ska vara välkomna på lägret, oavsett bakgrund och eventuella hinder.
Stadium Sports Camp arrangeras tillsammans med lokala idrottsföreningar och cirka 25 procent av omsättningen går direkt tillbaka till föreningarna. Under åren 1995-2017 har närmare 60 miljoner kronor delats ut till idrottsföreningar som varit delaktiga i lägret. Dessutom sysselsätter Stadium Sports Camp varje år över 1300 ledare.
Produktpolicy
Stadiums affärsidé är att erbjuda sport- och sportmodeprodukter med god funktion, design och kvalitet till bästa pris. Stadium är ett sportföretag och sortimentet ska spegla en positiv och medmänsklig livssyn.
Stadium tar aldrig politisk, religiös, social, etnisk, sexistisk, rasistisk, militär eller på annat sätt diskriminerande ställning via våra butiker eller produkter. Vårt sortiment ska aldrig behöva uppfattas som stötande av människor med annan etnisk, religiös eller politisk bakgrund. Om någon trots detta uppfattar någon av Stadiums produkter som stötande är detta djupt beklagligt då detta aldrig varit och aldrig kommer att bli företagets avsikt.